Buktes iztaisnošana bez pārkrāsošanas (Paintless Dent Removal – PDR)
Nelielas buktes uz automašīnas virsbūves ir novērojamas ļoti bieži: krusa, kaimiņš atvēra sava auto durvis un atstāja bukti Jūsu auto durvīs, uz ceļa lidojošs akmens no priekša braucošās automašīnas, bērnu spēles tuvu automašīnām – iemesli var būt daudz un dažādi, bet rezultāts ir viens – nelieli laukumi, taču ļoti nepatīkams un neglīts bojājums.
Kas ir PDR tehnoloģija?
Dažāda veida buktes izvilkšanai un labošanai ļoti piemērota ir Paintless Dent Removal (tālāk tekstā – PDR) tehnoloģija. Tulkojot no angļu valodas – buktes likvidēšana bez pārkrāsošanas. Šī tehnoloģija sākotnēji parādījās automašīnu ražotnēs ASV un Eiropā, 1950. gados un tika izmantota buktes taisnošanai, kas radās neuzmanīgā jaunu automašīnu komplektēšanas un ražošanas procesā vai dažādiem neparedzētiem bojājumiem transportēšanas laikā. Kopš tā laika tehnoloģija attīstījās un 1990. gadu vidū kļuva pilnīga.
Šodien PDR ir atsevišķa automašīnas kopšanas un atjaunošanas pakalpojumu niša, kas ir kļuvusi par pieejamu, pateicoties tam, ka automašīnu krāsošanas procesā tiek izmantoti lakas pārklājumi jeb virsbūves lakojums. Rezultātā automašīnas krāsotā virsma un lakojums ir lokans, taču tik izturīgs, ka spēj saglabāties pat pamatīgu metāla deformāciju gadījumā. Plānāku un izturīgāku metālu lietošana ļāva buktes labošanas tehnoloģijai bez pārkrāsošanas kļūt par tradicionālās, dārgās (buktes izvilkšana ar detaļu pārkrāsošanu) defektu likvidēšanas metodes aizstājēju.
Protams, PDR mūsdienās ļoti krasi atšķiras no tā, kas tika darīts vairākus desmitus gadu atpakaļ. Tā ir krasi izmainījusies un kļuvusi advancēta, ir radušies daudz jauni instrumenti, aksesuāri un buktes labošanas metodes. Neskatoties uz to, ka PDR tehnoloģija sākotnēji tika radīta nelielas buktes remontam, nelielām virsbūves deformācijām, tad jau šodien ar šo tehnoloģiju ir iespējams izlabot arī sarežģītus un daudz lielāka izmēra virsbūves bojājumus.
Kā strādā PDR tehnoloģija?
Ar specializētu instrumentu palīdzību meistars izlīdzina un izlabo buktes, no automašīnas iekšpuses atgriežot metālu pirmatnējā formā un stāvoklī. Metālam piemīt molekulāra atmiņa – tieši tas palīdz izvilkt buktes. Darbiem tiek izmantoti dažāda izmēra un formu instrumenti: āķi, kloķi, āmuriņi, līmes sistēma, sūkļi, Hotbox, mini-pacēlājs un citi.
Buktes likvidēšanas process sastāv no vairākiem svarīgiem etapiem:
-
Meistars nosaka buktes stāvokli, izlabošanas metodes un veidus un nosaka remonta cenu;
-
Instrumenti tiek precīzi izvēlēti atbilstoši buktes veidam. Tiek uzstādīts specializēts apgaismojums, noņemta metāla spriedze ar specializētu instrumentu un tālāk tiek uzsākts buktes remonts;
-
Strādājot ar bukti, meistars veic vienmērīgas un plūstošas tehnoloģiskas manipulācijas – “masējošas” kustības, ar kuru palīdzību bukte tiek likvidēta ik pēc milimetra;
-
Pēc buktes labošanas nav redzamas nedz remontdarbu pēdas un virsma ir pilnībā atguvusi savu pirmreizējo formu. Meistars veic kvalitātes pārbaudi un auto tiek atgriezts klientam.
Galvenās buktes iztaisnošanas bez pārkrāsošanas priekšrocības:
-
Saglabājas automašīnas oriģinālais krāsojums – un līdz ar to arī automašīnas vērtība un virsbūves estētika;
-
Remonta cena ir ievērojami zemāka par tradicionālo buktes labošanas metodi;
-
Meistars nokļūst līdz buktei caur automašīnas tehnoloģiskajām atverēm un spraugām. Nav nepieciešama detaļu demontāža. Tas, savukārt, nozīmē mazāku risku kaut ko sabojāt vai saskrāpēt remonta laikā;
-
Darbu ilgums ir ievērojami īsāks – no 20 minūtēm līdz 6 stundām;
-
Tehnoloģijas ekoloģija – nepieciešamības gadījumā buktes izlīdzināšana ir iespējama Jūsu personīgajā garāžā.
BUKTES LABOŠANAS PROCESA PIEMĒRS
Attēlā redzamās buktes remontdarbu uzsākšanai vispirms tiek sagatavota automašīnas virsma - tā tiek lokāli attīrīta un attaukota. Pēc tam meistars uzstāda specializētu apgaismojumu, kas ļauj virsbūves deformāciju darbu laikā redzēt pilnīgi. Pateicoties šādam specializētam apgaismojumam, virsbūves deformāciju un apkārt esošā laukuma iestiepumu var redzēt pilnībā un precīzi veikt buktes izvilkšanu. Vispirms meistars apstrādā apkārt esošo vietu ar specializētu āmuru un instrumentu, kas palīdz atbrīvot metāla spriedzi. Turpinot dažāda veida manipulācijas, virsbūves bukte tiek izvilkta līdz ik pēc milimetra - rezultātā virsma ir pilnībā atguvusi savu sākotnējo stāvokli. Skrāpējumi vai nobrāzumi pēcāk tiek likvidēti ar lokālu virsbūves pulēšanu.
Kādos gadījumos buktes remonts bez pārkrāsošanas nav iespējams:
-
Ja nav bojāta automašīnas krāsa vai virsmas lakojums – lieli iešķēlumi, dziļi skrāpējumi un citi defekti tik un tā prasa pārkrāsošanu pat tad, ja bukte tiek izlabota ar šo tehnoloģiju.
-
Kad metāls ir izteikti bojāts, tad buktes labošana bez pēdām ir praktiski neiespējama – spēcīgu bojājumu gadījumā metāls ir izstiepts un viegla deformācija būs novērojama tik un tā.
-
Buktes labošana retro automašīnām ir jāveic ar īpašu piesardzību.
PDR – tā ir diezgan sarežģīta tehnoloģija, kas prasa profesionālu, dārgu aprīkojumu, augstas koncentrācijas spējas, pilnīgu tehnoloģijas pārzināšanu un meistara pūles. Mūsu PDR tehnoloģijas meistari pavada ļoti daudz laika savu prasmju un zināšanu pilnveidošanai vairāku gadu garumā, praktizējot Latvijā, Itālijā un Francijā. Augsta atbildība, piesardzība un precizitāte ir galvenais vadmotīvs katrā buktes taisnošanas darbā.
Buktes iztaisnošana bez pārkrāsošanas – droša un uzticama tehnoloģija, kas palīdz ātri un ar minimālām sekām izlabot automašīnu virsbūves buktes un deformācijas.